Van Facebook profiel naar pagina

Leestijd: 4 minuten

Deel bericht op:

Als je even rond surft op Facebook, kom je nog altijd diverse bedrijven tegen waarmee je vrienden kunt worden. Deze bedrijven maken gebruik van een persoonsprofiel in plaats van een bedrijfspagina. De belangrijkste reden om geen Facebook persoonsprofiel voor jouw bedrijf/organisatie te gebruiken is dat het verboden is door Facebook. Hierdoor loop je onnodig risico de door jouw opgebouwde fanbase ( in dit geval Facebook vrienden) in één keer kwijt te raken. Daarnaast biedt een Facebook bedrijfspagina vele voordelen ten opzichte van een profiel, waardoor bedrijven met een persoonsprofiel kansen laten liggen. In deze blog alle voordelen op een rijtje.
Om te voorkomen dat het persoonsprofiel van jouw bedrijf op Facebook verwijderd wordt en je weer helemaal op nul kunt beginnen, is er een simpele oplossing: het Facebook persoonsprofiel omzetten naar een bedrijfspagina. Hiermee voldoet de pagina aan de richtlijnen van Facebook en worden jouw ‘vrienden’ automatisch omgezet naar ‘fans’ van jouw bedrijfspagina! Zodra je profiel is omgezet naar een pagina kun je ook direct gebruik maken van de vele voordelen die hiermee gepaard gaan. De voordelen zijn op te delen in een aantal praktische en marketingtechnische voordelen, die hierna worden beschreven.

Praktische voordelen

  • Zakelijke gegevens 
    Met een bedrijfspagina zit je niet meer vast aan een geboortedatum en een werkgever, maar heb je een oprichtingsdatum en kun je nuttige informatie voor je klanten toevoegen zoals adresgegevens, contactinformatie en openingstijden.
  • Fans
    Je hoeft geen vriendschapsverzoeken meer te accepteren, iedereen kan eenvoudig ‘fan’ worden van jouw bedrijfspagina en zo op de hoogte blijven via de updates van je pagina. Er is bovendien geen maximum aantal fans, dus de pagina kan oneindig blijven groeien wat betreft bereik.
  • Planning
    Berichten zijn tot 6 maanden vooruit in te plannen. Berichten over gebeurtenissen of acties in de komende maanden kunnen zo van te voren worden ingesteld. Het is dus niet meer nodig om op de betreffende momenten daadwerkelijk op Facebook te zijn. Bijkomend voordeel hiervan is dat je de berichten goed kunt verspreiden, zonder er telkens opnieuw tijd voor vrij te moeten maken.
  • Beheer
    Er kunnen meerdere beheerders aan de pagina gekoppeld worden, met verschillende toegangsniveaus. Hierdoor zou je meerdere medewerkers toegang tot de pagina kunnen geven om bijvoorbeeld updates te plaatsen of op berichten te reageren. Door de verschillende toegangsniveaus kun je altijd zelf de manager van de pagina blijven. Beheerders kunnen via hun persoonlijke profiel op Facebook inloggen en van daaruit eenvoudig schakelen naar de bedrijfspagina.

 

fb-pagina-300x200

Marketing voordelen

  • Facebook Apps
    Het is mogelijk om Facebook Apps aan jouw bedrijfspagina toe te voegen. Dit zijn extra pagina’s die als een soort tabblad onder de Facebookpagina hangen. Deze Apps zijn voor allerlei doeleinden te gebruiken, bijvoorbeeld om een speciale actie te promoten of om producten of andere bedrijfsspecifieke informatie te tonen. Bij Apps is de toegankelijkheid apart in te stellen. Dit kun je gebruiken om speciale content alleen voor je fans zichtbaar te maken. Zo geef je jouw fans iets extra’s en motiveer je anderen om alsnog fan te worden van je Facebookpagina.
  • Locatie
    Een bedrijfspagina kan gekoppeld worden aan een fysieke locatie. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat bezoekers op jouw locatie kunnen inchecken. Ze laten zo via Facebook aan al hun vrienden weten dat ze bij jouw bedrijf/organisatie/winkel zijn, wat natuurlijk gratis publiciteit voor jouw organisatie en pagina oplevert. Deze digitale variant van mond-tot-mondreclame wordt ook wel het virale effect genoemd.
  • Aanbevelingen
    Daarnaast kunnen fans een aanbeveling voor jouw bedrijf schrijven, welke zichtbaar is op jouw bedrijfspagina. Ook dit is een vorm van mond-tot-mondreclame die alleen met een bedrijfspagina mogelijk is.
  • Bereik
    Gemiddeld bereiken je updates op Facebook ongeveer 20% van jouw fans. Met een bedrijfspagina is het mogelijk jouw berichten te promoten, waardoor ze bij een veel groter deel van jouw fans zichtbaar zijn. Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren op Facebook om bijvoorbeeld meer naamsbekendheid en fans te genereren of speciale acties onder de aandacht te brengen. Het is mogelijk om heel gericht op specifieke doelgroepen te richten via Facebook advertenties.
  • Statistieken
    Vanaf 30 fans heb je de beschikking over allerlei statistieken met betrekking tot jouw bedrijfspagina. Bijvoorbeeld hoeveel interactie ieder bericht opgeleverd heeft en welk type berichten dus beter werken. Daarnaast zijn er nog veel meer interessante statistieken, zoals waar jouw fans vandaan komen, hoe oud ze zijn en van welk geslacht. Op deze manier krijg je een heel goed beeld wat jouw doelgroep nu precies is.

 

Hogere merkbetrokkenheid

Uit onderzoek is gebleken dat meer interactie met je Facebook fans zorgt voor een hogere merkbetrokkenheid. Fans worden loyaler en dit leidt weer tot meer aankopen door jouw fans. Facebook wordt een steeds belangrijker kanaal in de communicatie met  klanten, mede doordat het mogelijk is via Facebook een specifieke groep (potentiële klanten) te bereiken. Het is daarom zowel voor ‘de bakker op de hoek’ als een internationaal merk een medium met vele mogelijkheden. Door de sociale context zijn alle fans eigenlijk ambassadeurs van jouw bedrijf, waardoor je bij alle vrienden van jouw fans aanbevolen wordt en dit virale effect zich zo verder verspreid. Meer dan de helft van alle Nederlanders is inmiddels actief op Facebook, dus het potentiële bereik voor je Facebook bedrijfspagina is enorm!

Heeft jouw bedrijf/organisatie nog geen Facebook bedrijfspagina? Of wil je advies over hoe je een Facebookpagina nu het beste in kunt zetten? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op!

Reacties

Reacties