Social Media Monitoring is het continu volgen van alle social media kanalen van de organisatie zelf en berichten over de organisatie of gerelateerde onderwerpen. Worden de eigen berichten gewaardeerd? Wat zijn de reacties op onze berichten? Hoe ontwikkelt het bereik zich? Waar praat onze doelgroep over?
Monitoring is nodig om goede webcare te kunnen verzorgen. Maar ook voor organisaties waar webcare minder groot is, is monitoring belangrijk. Problemen kunnen snel opgemerkt worden, waardoor de schade beperkt kan worden. Anderzijds biedt het ook enorme kansen, doordat je weet wat er bij de doelgroep leeft.
Tevens kunnen de trouwste fans en volgers geïdentificeerd worden. Dit zijn (potentiële) ambassadeurs voor je organisatie, die je moet koesteren. Ambassadeurs maken in hun omgeving en netwerk gratis reclame voor je organisatie, waardoor je weer nieuwe klanten kunt verwelkomen. Tevreden klanten worden nieuwe ambassadeurs en zo wordt het fundament onder je organisatie steeds sterker.
Wij ondersteunen organisaties met het monitoren van de activiteit van en over de organisatie. Hierdoor kunnen we sterktes en zwaktes van, en kansen en bedreigingen voor de organisatie sneller identificeren.