Wie kent ze niet, Facebook, Twitter en LinkedIn. Deze Social Media hebben inmiddels belangrijke posities verworven in het medialandschap. Echter zijn er naast deze grote spelers enkele opkomende Sociale Media in Nederland die niet onderschat mogen worden. In deze blog zetten we de belangrijkste voor je op een rij, en wat deze opkomende media voor jouw marketing kunnen betekenen.
Pinterest marketing
Met dit platform kun je afbeeldingen vanuit het hele web op een zelf aangemaakt moodboard plaatsen (pinnen). Je hebt de mogelijkheid om moodboards van andere te bekijken en eventueel zelf diverse borden aan te maken. Zoals ze het zelf verwoorden:
Bewaar met één klik creatieve ideeën van overal op het internet
Pinterest bestaat sinds 2010 en heeft inmiddels al 70 miljoen gebruikers wereldwijd in 2015, waarvan 1,6 miljoen in Nederland.
Doelgroep
Pinterest is vooral populair onder 20 t/m 40 jarigen (22%), maar ook jongeren weten Pinterest te vinden, namelijk 17%. Daarnaast is ook duidelijk dat dit Social Media platform vooral wordt gebruikt door vrouwen. Slechts 16% van de gebruikers is man.
Heeft jouw bedrijf/organisatie een doelgroep die overeenkomt met die van Pinterest? Wil je jouw stijl uiten? Of andere inspireren en fascineren? Neem dan eens een kijkje op dit platform en kom er ook achter wat jouw doelgroep bezig houd en wat hem of haar inspireert.
Instagram marketing
De populariteit van Social Media met fotocontent groeit sterk (zoals ook eerder Pinterest). Instagram is ook zo’n medium waarbij foto (en video) een belangrijke rol speelt. Met deze app kunnen foto’s en video’s geplaatst worden op jouw profiel die ook kunnen worden voorzien van een filter. Andere personen die jou volgen kunnen deze foto’s en video’s liken of erop reageren.
Doelgroep
Dit sociaal netwerk heeft in Nederland al 1,8 miljoen gebruikers waarvan 722.000 deze app dagelijks gebruikt. Het meest populair is Instagram onder jongeren tot 20 jaar. De helft van de jongeren in Nederland maakt gebruikt van dit netwerk. In de leeftijdscategorie 20 t/m 39 jaar staat het gebruik op 24 procent, in de oudere leeftijdsklassen zakt dit aandeel snel in.
Instagram kan ingezet worden als branding instrument voor je organisatie om onder de aandacht te komen van je doelgroep (let op dat deze aansluit bij de gebruikers op dit platform). Tip: zorg ervoor dat je vooraf je doel bepaalt voordat je Instagram gaat inzetten.
Snapchat marketing
Snapchat is een sociaal medium dat al sinds 2011 bestaat. Inmiddels heeft de app meer dan honderd miljoen gebruikers. Facebook wilde Snapchat in 2013 zelfs nog voor 3 miljard dollar kopen, maar dat bod werd afgewezen. Inmiddels overweegt het bedrijf achter de populaire mobiele app zelfs om naar de beurs te gaan.
Het idee achter de app is zeer simpel. wanneer je de applicatie hebt geopend wordt de camera van je telefoon ingeschakeld. Het is de bedoeling dat je een foto maakt, waar je eventueel tekst en/of een tekening aan toevoegt. Wat deze app uniek maakt is dat je erna kunt instellen hoe lang de foto beschikbaar zal zijn voor de ontvanger. De ontvanger heeft dus maar een korte tijd om het bericht te bekijken. Nadat een x aantal seconden voorbij zijn zal de foto ook niet meer terug te halen zijn voor de ontvanger.
Doelgroep
Momenteel is Snapchat vooral een app die wordt gebruikt onder jongeren. In Nederland zijn het voornamelijk tieners in de leeftijdscatergorie van 14 t/m 22 jaar. Verder kunnen we ook wel stellen dat de tone-of-voice niet formeel is. De berichten via dit medium zijn vaak niet ‘serieus’.
Wanneer je gebruik wil maken van dit medium is het dus belangrijk dat je de boodschap op de juiste manier verpakt.
Heb jij al overwogen of Pinterest, Instagram en/of Snapchat iets is voor jouw strategie? Of wil je meer weten over deze sociale media? Neem dan contact op met Break Out Marketing om te kijken wat Pinterest, Instagram en Snapchat voor jouw organisatie kunnen betekenen.