Accountancy online marketing onderzoek 2016

Leestijd: 2 minuten

Deel bericht op:

Maken accountantskantoren gebruik van Online Marketing? En hoe zit het met de inzet van sociale media? In de maanden april en mei 2016 heeft Break Out Marketing in samenwerking met Novak onderzoek gedaan naar het online marketing gebruik van accountantskantoren in Nederland. In deze blog zetten we de belangrijkste resultaten van het onderzoek op een rij.


infographic_accountancy

Accountancy en Online Marketing

Online Marketing is bij het merendeel van de accountantskantoren onderdeel van de marketinginspanningen. Ruim 4 op de 5 (81%) accountancy kantoren maakt gebruik van online marketing.

Doelen Online Marketing

Uit het onderzoek blijkt dat het creëren van een imago voor de accountantskantoren het belangrijkste doel is om online marketing in te zetten. Dit gaf 65% van de accountancy aan. Daarnaast zijn het overbrengen van expertise (50%) en bereik creëren (47%) belangrijke doelen.

Bekendheid Online Marketing instrumenten

Het meest bekende online marketing instrument onder de accountancy is E-mailmarketing (88%), met een klein verschil ten opzichte van Social Media Marketing (86%). Zoekmachine-optimalisatie (SEO, 79%) en zoekmachine adverteren (SEA, 64%) volgen op gepaste afstand.

SEO en Content Marketing

Op gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en content marketing liggen er kansen voor accountantskantoren. Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de accountancy niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van nieuwe content. Door bij het schrijven van content rekening te houden met SEO, wordt content beter geïndexeerd waardoor geïnteresseerden eerder bij uw content uitkomen.

Accountancy en Social Media

Ondanks de bekendheid met Social Media Marketing (86%), wordt het nog niet zo breed ingezet door accountancy. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 2 op de 3 kantoren (67%) Social Media gebruikt. Dit betekent dat 33% van de accountantskantoren de kansen van Social Media nog onbenut laat. Verreweg het populairste kanaal onder de accountancy is LinkedIn, waar 97% op actief is. Op gepaste afstand gevolgd door Twitter met 71% en Facebook met 57%.

Doelen Social Media

Accountancy die gebruik maken van Social Media geven aan dat de belangrijkste reden hiervoor het informeren van klanten (85%) is. Andere belangrijke doelen zijn het werven van nieuwe klanten (71%) en het verbeteren van het imago (71%).

Social media strategie accountantskantoren

Vaak zit er nog weinig idee achter de inzet van Social Media door accountancy, ondanks dat er diverse doelen worden aangegeven. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 61% van de accountantskantoren die Social Media inzetten geen duidelijke Social Media Strategie heeft geformuleerd. Hier kunnen de accountancy kantoren nog kansen benutten om doelgerichter te werken.

Social Advertising door accountancy

Social Advertising is een online marketing oplossing die op dit moment nog weinig gebruikt wordt door accountantskantoren. Driekwart (75%) van de accountancy geeft aan dat zij geen Social Advertising inzetten. Slechts een kwart maakt dus gebruik van de mogelijkheden om de content die ze delen gericht bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Dit is opvallend, aangezien 71% aangeeft met Social Media nieuwe klanten te willen bereiken.

De toekomst van Accountancy en Social Media

Accountancy onderkent het belang van Social Media wel steeds meer. 61% van de accountantskantoren verwacht namelijk in de toekomst meer met Social Media te gaan doen. Ook van de accountancy die op dit moment nog niets met Social Media doen, verwacht 67 % dit in de toekomst op te pakken.

Benieuwd wat Online Marketing en Social Media voor uw accountantskantoor kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op via: +3177 763 08 43 of stuur een mail naar info@breakoutmarketing.nl

Reacties

Reacties