Het grootste lifestyle evenement in Zuid Nederland, de Hiltho in Horst, ligt inmiddels achter ons. Het evenement, dat om de 4 jaar wordt gehouden, vond dit jaar plaats van 3 tot en met 8 oktober. Waar vier jaar geleden de sociale media nog in de kinderschoenen stond, is het hedendaags niet meer weg te denken. Op dit vlak was er dus een enorme inhaalslag te maken. In deze blog een uniek kijkje op de rol van sociale media rondom HILTHO’14.
Social media in aanloop naar het evenement
Allereerst was de vraag voor welk doel de sociale media ingezet kon worden, en welke media (Facebook, Twitter enz.) zouden dan noodzakelijk zijn? Vanwege het feit dat sociale media een ideaal middel zijn om een boodschap te verspreiden naar een specifieke doelgroep kwam al snel naar voren dat we ze in wilden zetten om het evenement, de HILTHO’14, bij de diverse doelgroepen onder de aandacht te brengen.
Er waren twee primaire doelgroepen, namelijk de deelnemers én de bezoekers van de HILTHO’14. We hebben beide doelgroepen apart benaderd omdat ze ieder hun eigen informatiebehoefte hebben. Vanwege het feit dat de deelnemers professioneel benaderd moesten worden hebben we ervoor gekozen Linkedin en Twitter in te zetten. Linkedin vanwege haar professionele invalshoek en Twitter omdat dit een veelvuldig gebruikt medium bleek te zijn onder de deelnemers van de HILTHO’14.
De bezoekers van de HILTHO’14 zouden we gaan benaderen vanuit Facebook. Niet alleen omdat dit het grootste sociale netwerk ter wereld is, maar ook omdat we hier de HILTHO doelgroep zo goed mogelijk konden benaderen d.m.v. Facebook advertising. Twitter zou een tweede middel zijn om bezoekers te informeren echter zou het medium meer gericht zijn op de deelnemers.
Toen er een duidelijk doel was geformuleerd en de gebruikte media bekend waren was het tijd om er een invulling aan te geven. Zo werd er besloten wat er op de sociale media gecommuniceerd ging worden. Facebook zou diverse terugkomende onderdelen krijgen als ‘in de media’, historische artikelen over de HILTHO, en teasers van producten die op de HILTHO’14 zouden komen te staan. Tevens zouden er likeacties worden gehouden i.s.m. deelnemers wat hen extra exposure zou opleveren, en wat zorgde voor unieke prijzen als een exclusieve ontmoeting met dieren in ZOO Parc Overloon.
Social media tijdens de HILTHO’14
Het doel tijdens de HILTHO’14 was om twijfelende bezoekers over te halen alsnog de HILTHO’14 te bezoeken. Om dit te kunnen bewerkstelligen hebben we van sfeerfoto’s van diverse activiteiten geplaatst op de verschillende sociale media. Maar ook door entreekaarten te verloten. Hiervoor hebben we diverse acties uitgezet. Zo konden twee gratis entreekaarten worden gewonnen door de eerste die zich aan de kassa meldde onder de naam H. Orst. En tijdens dierendag konden er entreekaarten worden gewonnen door een foto te plaatsen van je huisdier.
Tevens liep er in samenwerking met L1 een winactie waarbij bezoekers kans konden maken op een ballonvaart in de L1 luchtballon. Om dit te winnen moesten ze een zin afmaken én de HILTHO’14 bezocht hebben.
Het Twitterkanaal werd tijdens de HILTHO’14 minder gebruikt dan de Facebookpagina. Echter kwam er wel voldoende conversatie op gang met de hashtags #hiltho en #hiltho14 die gecommuniceerd waren naar de deelnemers en bezoekers. Tijdens het evenement werden door @hilthohorst regelmatig foto’s getweet van diverse stands en activiteiten op de HILTHO’14 om ook weer de beleving en de sfeer op de HILTHO’14 te laten zien.
Webcare
Uiteindelijk waren er tijdens de dagen van de HILTHO’14 ook diverse vragen en/of problemen die binnen kwamen via de sociale media. Doordat we live aanwezig waren op het evenement hebben we iedereen snel kunnen helpen met zijn of haar vragen.
Socialwall
Tijdens de HILTHO’14 heeft er in het horeca paviljoen een “Socialwall” gehangen. Hier werden twee streams op getoond; berichten van het HILTHO Twitteraccount én de HILTHO Facebookpagina. De socialwall is geplaatst om de sociale media offline terug te laten komen op de HILTHO’14 en zo bezoekers en deelnemers te herinneren aan de social media kanalen van de HILTHO en ze uit te dagen tot interactie (misschien komt jouw tweet er ook bij te staan).
Resultaten
Dit alles heeft ertoe geleid dat er ruim tweeduizend fans op de Facebookpagina zijn gegenereerd. Veel deelnemers deelden berichten in aanloop naar de beurs. Meer dan 200 volgers op Twitter die actief meehielpen met promotie voordat de beurs begonnen was. Voordat de beurs begonnen was, was er op de verschillende social media kanalen al een bepaalde buzz.
Facebook
1 juni: 95 likes
8 oktober : 2148 likes
Twitter
1 juni: 15 volgers
8 oktober: 250 volgers
Linkedin
1 juni: 0
8 oktober: 74 volgers
Meest interactieve bericht op Facebook
28.112 bereikte personen: 425 likes, 41 reacties en 105 keer gedeeld.
Geslaagde editie HILTHO’14
De sociale media hebben een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de HILTHO’14. Naast de extra exposure die het heeft opgeleverd, ook door mensen over de streep te trekken alsnog de HILTHO’14 te bezoeken en tevens op het gebied van service. De sociale media zorgden voor een persoonlijk platform waar mensen makkelijk en snel hun vraag kwijt konden en geholpen werden. Uiteindelijk kwam er een totaal aantal van 49.500 bezoekers naar de HILTHO’14. Wat opviel was dat er ook een grote groep jongere bezoekers de beurs heeft bezocht, de cijfers hierover moeten nog naar buiten worden gebracht.
Er waren dit jaar maar liefst 400 deelnemers, dat zijn er 100 meer dan de voorgaande editie. Uiteindelijk heeft de sociale media hier ook een rol in gespeeld. Er zijn namelijk via de sociale media ook nog aanvragen binnengekomen waarbij gevraagd werd of er nog mogelijkheden waren om op de HILTHO’14 te exposeren.
Kortom, een prachtige editie van de HILTHO’14 op zowel offline als online gebied!