De weg naar een succesvolle Facebookpagina …
Facebook is een sociaal medium dat niet meer weg te denken is uit onze samenleving. Op dit moment zijn er 9,1 miljoen accounts in Nederland, maar liefst 54,5% van de gehele bevolking!
Vanwege het grote bereik is het medium ook een interessant kanaal voor marketeers en ondernemers, aangezien een groot gedeelte van de doelgroep hier aanwezig zal zijn. Naast het grote bereik is ook de gerichte targeting een pluspunt, waardoor er specifieke doelgroepen via advertenties bereikt kunnen worden. Maar het succes op Facebook begint bij je eigen pagina. Waar moet je op letten, en waar moet je rekening mee houden? Aan de hand van een aantal punten helpen we je op weg.
Kwaliteit van de ‘fans’
Vaak wordt de focus gelegd op het aantal ‘likes’ van een pagina. Echter is er iets veel belangrijkers: interactie met je fans.
Like, Share & Win acties (die overigens officieel verboden zijn door Facebook), ‘likers’ kopen, allerlei manieren om snel aan extra fans te komen op je Facebookpagina. Maar is dit wel verstandig? Je wil als ondernemer graag dat je Facebookfans een binding met je product en/of dienst gaan krijgen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk de mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw product en/of dienst. En niet in een gratis cadeau. Diegene die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst zullen wel reageren op jouw berichten en kunnen ambassadeurs van jouw merk worden. Deze laatst genoemde groep zal veel interessanter voor jou zijn dan de ‘likers’ van jouw pagina die eigenlijk wachten op een leuke winactie.
Kies jij voor 2000 likes waarvan er maar 100 daadwerkelijk geïnteresseerd zijn? Of voor een pagina met 400 likes met een groep van 300 personen die daadwerkelijk reageert en geïnteresseerd is in jouw product en/of dienst?
Als je voor jouw doelgroep interessante content plaatst en hen vraagt om een reactie zullen je fans eerder geneigd zijn te reageren of jouw bericht leuk te vinden of zelfs te delen met hun vrienden. Door deze interacties wordt jouw bericht ook onder de aandacht gebracht bij de vrienden van jouw fans/volgers en stijg je in het Facebook algoritme waardoor je volgende berichten succesvoller zullen zijn. Het is dus van belang om je Facebookfans te kennen en je berichten hieraan aan te passen. Zo wordt de kans op kwalitatieve volgers ook groter.
Edgerank
Edgerank maakt duidelijk waarom interactie belangrijk is. Door middel van een algoritme, Edgerank, bepaald Facebook welke berichten iemand in zijn of haar nieuwsoverzicht te zien krijgt. Hiermee wordt voorkomen dat gebruikers overladen worden met enorme hoeveelheden content. De Edgerank zorgt ervoor dat iedere Facebookgebruiker nieuws krijgt te zien wat voor hem of haar interessant is. Dit komt het gebruikersgemak op Facebook ten goede.
Facebook’s Edgerank is opgebouwd uit drie belangrijke onderdelen, namelijk affiniteit, gewicht en recentheid. Hieronder een korte uitleg over de begrippen:
Affiniteit – Dit heeft te maken met de mate van interactie tussen de gebruikers. Hoe vaker er ergens op gereageerd wordt, des te hoger de affiniteitscore is. Voor je pagina betekent dit: hoe vaker er gereageerd wordt op een bericht, des te groter de kans is dat een grotere groep gebruikers jouw berichten ook te zien krijgen. Een bericht met 2 reacties en 10 likes heeft dus een hogere waarde dan een bericht met 1 reactie.
Gewicht – Facebook kent aan berichten een waarde toe, afhankelijk van de inhoud. Zo hebben een foto en video een hogere waarde dan een bericht met alleen maar tekst. Daarnaast heeft interactie ook een waarde. Zo heeft een reactie op een bericht meer waarde dan een ‘vind-ik-leuk’. Je kunt ervan uitgaan dat een actie die meer tijd kost naar alle waarschijnlijkheid ook een hogere waarde oplevert.
Recentheid – Actuelere berichten scoren beter. Hoe recenter het bericht is, hoe groter de kans dat het bij een grotere groep fans getoond wordt.
Kortom, het is van belang om berichten te plaatsen die interessant zijn voor je doelgroep, waardoor ze meer geneigd zijn hiermee te interacteren!
Tips & Tricks voor een goede contentstrategie
Een Facebookpagina aanmaken en ‘even’ bijhouden. Het lijkt zo makkelijk maar stiekem vergt het toch veel tijd, creativiteit en inspanning om dit op een juiste manier te doen. Om wat handvaten aan te reiken heeft Break Out Marketing een aantal tips op een rij gezet.
1. Plaats regelmatig berichten – Niemand zit te wachten op een pagina waar vijf keer per dag een bericht wordt geplaatst. Maar één keer in de maand is ook weer te weinig. Wat is nu de juiste formule? Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die maar één of maximaal twee keer per dag posten, 40% meer kans op interactie hebben dan bedrijven die veel meer posten. Sterker nog: bedrijven die één tot vier keer per week posten, hebben 71% kans op meer interactie!
2. Hou je berichten kort – Berichten die te lang zijn worden vaak overgeslagen. Wanneer je minder dan 80 tekens gebruikt heb je 23% meer interactie. Zorg dus voor een beknopt bericht!
3. Interactie – Als je op zoek bent naar wat meer binding met je klanten, relaties of fans, zoek dan daadwerkelijk contact met ze. Doe dit door bijvoorbeeld vragen te stellen of op te roepen tot het aanvullen van berichten. ‘Call-to-actions’ zorgen voor meer interactie.
4. Gebruik beeldmateriaal – Het gebruik van foto’s en video’s leidt tot meer interactie dan een tekstupdate. Maar op foto’s en video’s worden ook vaker gereageerd, we zien immers graag wat anderen doen. Plaats bijvoorbeeld eens een afbeelding over een presentatie die je hebt gegeven, of deel de presentatie. Andere mogelijkheden zijn om een reactie van een klant in een afbeelding te plaatsen, of een foto van je klant. Betrek de fans in je proces door ze een aantal concepten te laten zien. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken. Zorg er in ieder geval voor dat je berichten persoonlijk, grappig, en eenvoudig te delen zijn.
5. Video – Video wordt ook steeds populairder. Door recente updates van Facebook worden video’s automatisch afgespeeld, waardoor de impact nog groter is. Bovendien heeft Facebook diverse videostatistieken toegevoegd, zodat je direct kunt zien hoe goed je video bekeken wordt. Voorwaarde om gebruik te kunnen maken van deze updates, is om de video rechtstreeks in Facebook te uploaden.
6. Plaats ook buiten kantooruren – Uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van berichten buiten kantooruren gemiddeld meer interactie oplevert met gebruikers. Maar liefst 20%. Tip: gebruik hiervoor de Facebook tool om je berichten in te plannen.
7. Testen! – Wie denkt dat zijn berichten direct net zo succesvol zullen zijn als die van Vakantieveilingen of Heineken heeft het mis. Het kost tijd om een online community op te bouwen. Neem de tijd om je doelgroep te leren kennen en stem je berichten daar op af.
Advertising
Facebook geeft ook de mogelijkheid om te adverteren. Naast het feit dat het medium een groot bereik heeft kan er ook uitermate goed je doelgroep bereikt worden.
Targeting
Bij het instellen van de advertentie kun je zelf je doelgroep bepalen. Zoals eerder gezegd kan de doelgroep heel specifiek ingesteld worden. Dit heeft als voordeel dat de kans groter is dat gebruikers een actie ondernemen op de advertentie omdat ze er affiniteit mee hebben. Een advertentie plaatsen zonder ‘waste’ (het bereik van mensen buiten de doelgroep), is zo dus mogelijk. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft Facebook diverse filters toegevoegd die de doelgroep kunnen specificeren. Bijvoorbeeld locatie (land of plaats), leeftijd, geslacht, interesses, taal, relatie, opleiding, werk, gedrag en nog veel meer! Wanneer de filters zijn ingesteld kan ook nog worden bekeken hoeveel mensen bereikt kunnen worden (potentieel publiek).
Regels
Uiteraard zijn er ook regels voor het adverteren op Facebook. Zo mogen advertenties geen ongepaste of aanstootgevende inhoud bevatten. Maar een andere belangrijke regel is de ‘20%-regel’. Deze regel houdt in dat een afbeelding in een advertentie slechts 20% tekst mag bevatten. Dit is inclusief logo’s en slogans op afbeeldingen. Facebook heeft dit in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat mensen alleen inhoud van hoge kwaliteit te zien krijgen. Elke advertentie die wordt geplaatst wordt eerst door Facebook nagekeken of deze voldoet aan de regels. Wanneer dit niet het geval is zal de advertentie niet worden getoond en wordt er een melding gestuurd dat de advertentie niet voldoet aan de regels. Twijfel je of jouw advertentie voldoet aan de 20%-regel? Gebruik dan de volgende tool en kom erachter of jouw advertentie afbeelding voldoet: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
Break Out Marketing – bindt organisaties en mensen door middel van sociale media.
Meer tips blijven ontvangen? Meld je dan aan voor de Social Media Break. Klik hier om 6x per jaar een nieuwsbrief van ons te ontvangen vol tips, kennis en inspiratie.